Hoe werken ouders samen met hun kind aan structuur?
- Denk samen na over jullie dagindeling: wat staat er vandaag op het programma en wanneer?
- Spreek af wat jullie samen doen, en wat alleen.
- Pas indien mogelijk de dagindeling van de school toe en plan de dag in 7 blokken: voormiddag deel 1, voormiddag pauze, voormiddag deel 2, middag, namiddag deel 1, namiddag pauze, namiddag deel 2. Plan activiteiten zoals eten, spelen, taken maken, speeltijd, schermtijd, lezen … in.
- Krijgt jouw kind schooltaken waarbij het hulp nodig heeft? Organiseer wat haalbaar is. Niet het aantal uren is in deze uitzonderlijke situatie het belangrijkst, wel regelmatig de leerstof herhalen.
- Probeer elke dag dezelfde structuur aan te houden. Zo weet je kind wat er verwacht wordt en kan het beter wennen aan de nieuwe situatie thuis.
- Kan je zelf je werk in blokken indelen? Stem jouw werktijd en de taken van je kind op elkaar af. Pauzeren kan samen, opnieuw aan de slag gaan ook.
- Sta als ouder open voor feedback van je kind. Wat lukt, wat niet? Pas de dagindeling aan indien nodig.
- Geef je kind een compliment wanneer het goed bezig is. Moedig het extra aan wanneer het moeizaam gaat.
- Wees mild. Verwacht als ouder geen perfectie. Er zullen altijd dingen zijn die moeilijker lopen.
Hoe maak je structuurkaarten gebruiksklaar?
- Download structuurkaarten.
- Druk ze enkelzijdig af of ontwerp zelf met je kind structuurkaarten. (tekenen, kleuren en uitknippen)
- Kies de kaartjes die je wil gebruiken. Knip ze uit.
- Hang ze in de gewenste volgorde, op een centrale plaats in huis.
Bron: klasse.be