Basisschool De Linde wil zich profileren als een zorgzame school waar kinderen en ouders zich welkom voelen.
Als schoolteam willen we een goede sfeer scheppen waarin voortdurend aandacht besteed wordt aan de eigenheid van elk kind. Een visie is iets waar we naartoe willen, hoe we het graag zien, waar we ons aan vasthouden en waar we dagdagelijks mee bezig zijn. Het is dan ook een continu veranderingsproces. Ons GOK - en zorgbeleid vormt mede de basis om onze kinderen goed onderwijs te bieden. Om dit te kunnen verwezenlijken vertrekken we steeds vanuit het zorgcontinuüm en de zeven uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW).
De kwaliteit ervan ligt binnen de structuur die we rond “zorg” hebben opgebouwd. Op het niveau van het kleuter- en lager onderwijs waakt een zorgcoördinator over de kwaliteit van de zorgaanpak. Per graad hebben we in de lagere school een zorgleerkracht. In de kleuterschool hebben we naast de zorgcoördinator ook nog een zorgleerkracht. De klasleerkracht is steeds de spilfiguur van de ontwikkeling en ontplooiing van de leerling in zijn klas. Hij of zij bouwt in samenwerking met de zorgleerkracht een krachtige leeromgeving uit. Zorgbreed werken en kansrijk onderwijs is teamwerk. Daarom is er wekelijkse afstemming tussen zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren en directie (kernteam). De leerkracht staat er niet alleen voor. We maken voldoende uren vrij om klasintern ondersteuning te bieden. We steken in iedere fase (fase 0, 1, 2 en 3) van het zorgcontinuüm in op overleg. Zo ligt de focus van de klasbespreking (intern overleg) en overgangsgesprekken eerder in fasen 0 en 1, terwijl het zorgoverleg en multidisciplinair overleg (MDO) vooral een rol spelen in de fasen 1, 2 en 3. Een goede samenwerking met het CLB is hierin belangrijk. Vandaar ons tweewekelijks overleg tussen zorgleerkracht en de medewerker van het CLB. Om de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling in kaart te brengen, is er in eerste instantie overleg nodig met de ouders. Dit overleg wordt systematisch gepland of extra op vraag georganiseerd. Tijdens deze overlegmomenten wordt er rekening gehouden met de inbreng van alle betrokkenen om zo tot concreet geformuleerde doelstellingen te komen.
Vanuit onze visie dat elk kind een rijk individu is, met talenten en groeikansen, hebben wij als school oog voor de cultuurgebonden (inhoudelijk) en persoonsgebonden ontwikkeling van elk kind. De uitdaging is om met alle partners de leerlingen kansen te bieden en deze te herkennen, benoemen, verruimen en verder te ontwikkelen. Samengevat: wij willen elk kind maximale kansen tot zelfontplooiing bieden!